Sunday, July 01, 2012

Pattern: Mermaid dress

Upplagd av Yarn-Madness kl. 10:54
Mermaid

I just realized that I've forgotten to blog about this dress that I finished in March! I wanted to do something simple, highlighting the tropical color combo - I'm seeing sand and water in this yarn. ^.^ What do you think?

Mermaid is, as usual, knitted top down and in one piece, with a ribbed waistline and a lace/cable pattern down at the skirt. Worked in DK weight yarn, with a gauge of 5 sts and 6.5 rows per inch. Sizes ranges from size Newborn to 8 years, and the pattern is available for only 2 USD! :)

For my version, I used Rowan Creative Linen (linen/cotton) and Rowan Purelife Rewive (silk/cotton).

***



***

Jag insåg just att jag inte har bloggat om denna klänning som jag gjorde klart i mars! Jag ville göra en enkel modell, med tyngdpunkt på den tropiska färgkombinationen - jag ser helt klart sand och vatten i detta garn! ^.^ Vad tycker du?

Mermaid är, som vanligt, stickad uppifrån och ner i ett stycke, med resårmidja och ett spets/flätmönster på kjolkanten. Stickfastheten är 20 maskor och 26 varv per 10 cm. Storlekarna rör sig mellan Nyfödd och 8 år, och mönstret är tillgängligt för bara 15 kr! :) Än så länge bara på engelska - svensk översättning kommer längre fram.

Till min version använde jag Rowan Creative Linen (lin/bomull) och Rowan Purelife Rewive (silke/bomull).


Mermaid

Mermaid

Mermaid

Mermaid

Mermaid

3 kommentarer:

Sparkdrakt one piece said...

Härliga tider.

Forkis said...

Lovely, the buttons and lace detail are gorgeous!

Jessica said...

Du är så himla duktig på göra mönster. Jag hoppas mitt nästa barn blir en flicka så jag kan göra nåt av det du gjort, inte för att jag är speciellt duktig på sticka..och har väldigt svårt för och göra det klart när jag stickar men då ska jag banne mig göra det klart =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Yarn Madness Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review