Monday, September 13, 2010

Alpaca Knitted Cardigan

Upplagd av Madeleine kl. 22:44
Knitting!

Knitting!

Knitting!

I definetly have a thing for assymetric and unusually shaped cardigans! :D

Despite being a beginner at knitting, I decided to start a larger project. Found this lovely cardigan in Drops Alpaca and wanted to give it a try. I think I did great with the fishermans/english rib (is that the correct term?)! Because it wasn't that difficult, I guess. ;)

Also thought, what the heck, and threw in a pattern along one of the front edges. A bit frustrating with the different threads! The pattern is a half version of this lovely Fair Isle-pattern that I found here.

Can anyone explain why the edge is curling up like seen on the first photo?
Might it have something to do with too tight yarn on the back? And will it improve with some stretching? I'm in no mood to re-do this! :)

***

Jag har absolut en förkärlek till asymmetriska och ovanligt formade koftor! :D

Trots att jag är en nybörjare på stickning beslutade jag mig för att starta ett större projekt. Hittade denna härliga koftan i Drops Alpaca och ville göra ett försök. Våga och vinn! Jag tycker allt att jag gjorde ett snyggt jobb med den patentstickade kanten. Kanske för att det inte var så avancerat. ;)

Tänkte också, äsch vad tusan, och slängde in ett mönster längst en av de främre kanterna. Smått frustrerande med alla trådar att hålla koll på! Mönstret är en halv version av detta fina Fair Isle-mönster.

Kan någon förklara varför kanten vill krulla upp sig, som man kan se på den första bilden?
Kan det ha något att göra med att trådarna blev för åtsittande på baksidan? Och kommer de bli bättre om man sträcker ut plagget en aning? Jag är inte på humör för att göra om detta! :)

10 kommentarer:

Veronica said...

Jag har också kikat på den där koftan. Den kommer bli superfin när den är klar. Jag vet inte varför det alltid rullar sej när man stickar, men det gör det alltid, förutom på resår och rätstickning, det brukar inte rulla.

mosteringalisa said...

Den blir urläcker,fin färg också!

Anonymous said...

Oj vad du har mycket fint på gång på stickorna! Ska bli kul att se slutresultatet.

Anonymous said...

Jag tycker det var avancerat att börja med både patentstickning och fair isle-mönster för att vara nybörjare på stickning, du har verkligen fått det snyggt!

Fiff said...

Nu har du verkligen hittat en helt ljuvlig färg, IGEN! Ojoj. Det där med rullningen, det brukar ju göra så av slätstickning, annars vet jag inte vad det kan bero på, jag är en fegis, och undviker tvåfärgsstickning! Heja dig liksom :-)

Maria said...

Det är svårt att tro att du är en nybörjare på stickning. Det blir ju jättefint! Härliga färger och toppenfint mönster!
Maria

Caroline said...

Vad spännande det ska bli att se slutresultatet =))

ellenkantarellen said...

Vilken underbar kofta du har valt mönster till! Det kommer säkert att bli din favvo i vinter! Läcker färg.

Emma said...

Oj, wow! Det där ser mycket, mycket fint ut! Frågan är hur du nu ska hinna med att plugga? Haha :) Det brukar nog alltid bli lite rullat vid slästickning (jag är inte på något vis en expert), men jag tror att det rätar ut sig sedan med hjälp av tyngden i koftan. Det blir spännande att se detta när det är klart, lycka till!

heidi said...

så fin den blir!!! och vilka fina färger du har valt!

tack för kommentaren på min blogg:)jag köpte mönster och garn som ett kit från virtual yarns. vråldyrt, men väl värt pengarna:)

jag borde kanske nämna att jag gjorde om mönstret lite för att västen skull passa också:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Yarn Madness Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review