Wednesday, July 14, 2010

Speedy Hexagon Blanket

Upplagd av Madeleine kl. 17:18


Tada! Jag beslutade mig för att detta projektet var i processen att bli en filt, och självklart innebar det ett besök i garnaffären. Behövde fler nystan av de färger jag redan börjat arbeta med, och det slutade även med att jag lade till två extra; en vacker korallnyanst, och en ljust orange att använda som bas. Älskar båda färgerna! Garnet är Drops Muskat, mercerizerad bomull - bättre att sticka med än att använda till virkning, men hur kan man stå emot alla de härliga färgerna att välja mellan? Korall är för övrigt en av mina absoluta favoritfärger, så jag är väldigt glad över att det är så populärt just nu - man ser det överallt! :)
Mönstret kommer från Fairystep, som har gjort en väldigt noggrann tutorial. Det är ett nöje att arbeta med, och det är härligt att sätta ihop rutorna medan man håller på, att se hur projektet växer (och inte långsamt!). Jag har inte lärt mig älska hur själva ihopsättningen av rutorna faktiskt ser ut... Det är möjligt att det slutar med att jag virkar en söm mellan alla rutor ändå, om inte annat så för att virka in alla trådändar som jag avskyr att fästa. :h

***

Tada! I decided that this project was a blanket in the making, and of course a visit to the yarn store was obvious. Needed more of the colours I'd already begun to work with, and also ended up adding two more; one beautiful coral shade, and one light orange to use as a base. Love the colour of both! The yarn is Drops Muskat, which is mercerized cotton. A yarn better for knitting than to crochet with, but with oh so many lovely colours to choose from! Coral is moreover one of my absolute favorite colours, so I'm glad that it has suddenly become so popular - you see it everywhere! :)
The pattern comes from Fairystep, who's made a very thorough tutorial. It's a delight to work with, and I also love putting the pieces together while working, seeing the project grow (and not slowly!). I've yet to really love the look of how the pieces attach to each other... It might end up with me crocheting a seem between all the hexagons, if not for anything else so to catch up all those loose ends which I hate to secure. :h

3 kommentarer:

Unknown said...

Its beautiful! I love the colours!

Madeleine said...

Thanks! :D
I love that it's so fast to work with, and still beautiful. Thanks for sharing!

Caroline said...

Åhh jag älskar muskat! Fina färger =) Ser fram emot atts e filten sen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Yarn Madness Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review